thumb_olvasunk_a_neten

A jó online tartalom

Ahhoz, hogy megértsük, hogy kell színvonalas tartalmat írni ás jól kommunikálni elektronikus úton a legfontosabb, hogy ismerjük meg a felhasználókat.

Hogy olvasnak a felhasználók online?

 Az Interneten nem olvasnak a felhasználók!

Ritka, hogy valaki szóról szóra elolvas egy cikket vagy tartalmat. Szkennelik az oldalt és véletlenszerően olvasnak szavakat, szövegrészeket. Kutatások bizonyítják, hogy a felhasználók 79% szkenneli az oldalakat és csupán a maradék olvassa el mint egy könyvet, egymás után a szavakat sorrendjükben.

contrast2

A főbb tapasztalatai a kutatásnak a következők voltak:

 

  • Számítógép képernyőjén kényelmetlen az olvasás, 25 százalékkal lassabban megy mint a könyvek esetében.(A tabletek esetében valamivel jobb az arány, és jobban is kedvelik az olvasást ezeken a készülékeken)
  • Az Internet a felhasználók által irányított médium, a felhasználó késztetést érez cselekedni, kattintani. (Ha csak olvas nem érzi magát produktívnak, úgy gondolja az olvasás nem munka)
  • Rengeteg oldal versenyez a felhasználók kegyeiért. Az, hogy éppen a megbízható tartalmat olvassuk vagy csak az időnket pazaroljuk, nem tudhatjuk, így a tapasztalat arra ösztönzi a felhasználót, hogy csak gyorsan fussa át az oldal tartalmát. Ahelyett, hogy egy oldalon több időt töltene, inkább össze szedegeti az információt, az ízlésének megfelelő oldalakról!
  • A felgyorsult világunkban a felhasználóknak egyszerűen nem éri meg, hogy keményen megdolgozzanak a tartalomért. (8 másodperces szabály! – ha enny idő alatt nem leli meg a keresett dolgot az oldalon, elmegy onnan)

Az elektronikus levelek olvasásának kutatási eredménye sokkal rosszabb eredményre vezetett.

A Kutatás eredménye

A kutatás eredménye az volt, hogy “szkennelhető” oldalakat kell készíteni. Mit jelent ez:

  • Kulcsszavak kiemelésének használata, betűvastagság, betűtípus, vagy más színnel
  • Tartalmas alcímek használatával és nem szellemes, okosnak szánt címekkel
  • Egy bekezdés, egy gondolat.
  • Fordított piramis stílus , kezdjük a végkövetkeztetéssel és később bontsuk ki a tartalmat.
  • Használjunk felsorolást, mint ez is itt
  • Félmondatokkal, használjunk fele annyi szót és mondatot mint a hagyományos médiákban.

 

A megbízhatóság és hitelesség nagyon fontos az Internet használónak, sosem tudhatja úgyanis ki áll a tartalom mögött, még a hiteles oldalak esetében is igaz ez. A hitelesség jó minőségű grafikával, jó írással és hivatkozásokkal javítható nagymértékben. A forrásmegjelölés is fontos lehet, látszik a szerző igyekezett teljes képet alkotni.

A bulvár vagy promóciós stílustól is óvakodni kell, kerüljük a marketing szlogeneket, mert az is hiteltelenné teszi oldalunkat. (több, mint…….)

 A különböző írásmódok, stílusok hatása a használatra

Az online írásmódok hatását mérve Jakob Neilsen és kollégái készítették el a különböző stílusok hatásfokát.

 

Írásmód stílusa
Példa a tartalomra Felhasználói élmény
Promóciós stílus
Számos weboldalon megtalálható
Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 0%
Tömör szöveg
A szavak száma a fele a hagyományos médiában használtnak
In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. 58%
Szkennelhető tartalom
Az eredetivel megegyező tartalom, szkennelhető formában
Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were:

  • Fort Robinson State Park (355,000 visitors)
  • Scotts Bluff National Monument (132,166)
  • Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000)
  • Carhenge (86,598)
  • Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002)
  • Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).
47%
Objektív stílus
tényszerű leírás helyett, szubjektív kérkedő, eltúlzott
Nebraska has several attractions. In 1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 27%
Kombinált stílus
tömör, objektív és szkennelhető tartalom kombinálásával készített tartalom
In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were:

  • Fort Robinson State Park
  • Scotts Bluff National Monument
  • Arbor Lodge State Historical Park & Museum
  • Carhenge
  • Stuhr Museum of the Prairie Pioneer
  • Buffalo Bill Ranch State Historical Park
124%

A kontraszt jelentősége

A következő négy felírat jó kontraszttal rendelkezik, de az első és harmadik jobban fárasztja az ember szemét olvasás közben, és az emberek nagyobb többsége a másodikat és a negyediket preferálja. A jó kontraszt és színek kiválasztásánál, ne csak a dizájnra gondoljunk, hanem a felhasználóra is! Továbbá az idősebbekre és a rosszabbul látókra is.

readability-study-01

Példa rossz kontrasztra:

contrast1

A következő példa meg a kis kontrasztarányra példa, a legjobb oldalt is el lehet rontani vele.

Forrás:

http://contrastrebellion.com/

http://www.w3.org/TR/UNDERSTANDING-WCAG20/visual-audio-contrast-contrast.html

http://www.nngroup.com/articles/how-little-do-users-read/

0 válaszok

Szólj hozzá

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.