thumb_webmester

Webmester eszközök

Az alábbiakban összegyűjtött eszközök a weboldalunk népszerűsítését és technikai ellenőrzését fogja szolgálni.
Miután kész van a weblapunk, már csak látogatókat kell szereznünk és persze megtartanunk, de ez majd megint egy másik cikk témája lesz.A legfontosabb a türelem! Sajnos minden időbe telik, mire a keresők megtalálják oldalunkat, leindexelik és megjelenítik a találatok közt.

Keresők és webhelytérkép

Menjünk a keresők elé, kínáljuk fel honlapunkat nekik. Először is legyen webhelytérképünk a honlapunkról, amit a keresőknek el tudok küldeni.
A webhelytérkép oldalainkat tartalmazzák, illetve egy prioritási szintet, melyik oldal fontos nekünk, melyik nem. Továbbá a webhelytérképen meg tudom adni melyik oldalakat ne indexelje a kereső. A webhelytérkép készülhet programmal ami legenerálja számunkra, de például a wordpressben csak egy bővítményt kell telepítenünk és az csinálja meg számunkra ezt.

Google webmester eszközök: https://www.google.com/webmasters/

Microsoft Bing: https://ssl.bing.com/webmaster/home/mysites

Mindkét oldalon megkaphatjuk a keresési eredményeit az oldalunknak, hányszor kerestek rá bizonyos kulcsszavakra és jelenítette meg az oldalunkat a kereső. Azt is láthatjuk, hogy a megjelenítés mellett, mennyien kattintottak a találati listában az oldalunkra.
Láthatjuk még az oldalainkról kigyűjtött kulcsszavakat, amelyeket a kereső oldalainkhoz társított.

Kulcsszavak

Az előző két oldal még azért is fontos, mert láthatom a kulcsszavakat, lényegében ezzel társítja az oldalunkat a kereső. Fontos, hogy az oldalunk tartalmával, illetve amit ki szeretnénk kommunikálni, azzal egyezzen meg. A WordPress CMS rendszernek létezik több bővítménye ami az oldalaink változása esetén ezeket a webhelytérképeket automatikusan küldi és nem szükséges ezt magunknak küldeni minden alkalommal. A kulcsszavak, nem csak az oldalaink “keyword”  meta tagjából keletkeznek, itt az oldal szövegrésze is megjelenhet mint kulcsszó.

webmester

Statisztika

Erre akár egy komplett cikket is szentelhetnénk, de most csak bemutatni szeretnénk. Az oldalaink látogatottságát, többféleképpen mérhetjük, van amikor a szolgáltatónál is van elérhető eszköz erre, de van amikor külső eszközt vennénk igénybe erre. A Google Analytics remel lehetőséget kínál. Az oldalainkra egy az oldalunkra jellemző követőkódot kell beilleszteni, amit minden további html kód ismerete nélkül megtehetünk. A látogatói folyamatok innentől fogva láthatóvá válnak honlapunkon. Láthatjuk a látogatók számát, azt, hogy új vagy visszatérő látogató nézte oldalainkat, a látogatás idejét és folyamatát is.

Miért fontos a statisztika?

A látogatók számán és a látogatás idején túl van pár nagyon lényeges mutató az Analytics statisztikában.

Ez a visszafordulási arány, ez százalékosan mutatja azon látogatók számát akik interakció nélkül elhagyták az oldalainkat. Vagyis magyarul, valahonnan jött és a belépési oldalt egyből el is hagyta, ők azok akiket nem sikerült megfognunk oldalainkkal, vagy nem minket kerestek. A mutató 60% esetén még normálisnak tekinthető. 20% esetén nagyon jónak, azt jelenti, hogy csak nagyon kevés látogató hagyja el az oldalainkat a nem megfelelő tartalom miatt.

A másik a látogatói folyamat, itt a látogatók folyamatát követhetjük végig, melyik oldalról jöttek, és melyik oldalunkról léptek ki. A kilépési oldal a fontos itt, mivel vagy a tartalmát, vagy a navigálásán kell javítani a kisebb lemorzsolódás érdekében.

A statisztikában még további adatok elemzésére is adódik lehetőség. Megemlítendő még a böngésző programok összetétele amivel honlapunkat nézik. Ha valamelyik böngészőnél kiugróan magas a lemorzsolódási arány, az akár jelentheti azt is, hogy annál a böngészőnél gond lehet az oldalaink megjelenítésével.

Keresési trendek

A Google kínál még egy fontos szolgáltatást amit keresési trendeknek hívnak, és szintén hasznos lehet honlapunk szempontjából. A Google Trends azt mutatja meg, hogy mire kerestek a felhasználók, illetve mi volt az adott héten, napon népszerű a felhasználók körében. Az oldalon fel is lehet iratkozni hírlevélre, illetve szűkíteni is lehet, hogy mit küldjön nekünk. Lehet, hogy csak egy bizonyos kulcsszóra vagyunk kíváncsiak, mint például az informatika, és, hogy ez mennyit változik az adott héten. Ezzel a szolgáltatással, tudhatjuk, hogy mi érdekli az embereket, milyen tartalmat érdemes szolgáltatni, hogy honlapunk érdekes legyen.

Itt meg letölthető az Óbudai Egyetemen pár éve készült előadásom a témával kapcsolatban.

 

1 válasz

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Webmester eszközök. […]

Szólj hozzá

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.